18 de juny 2022

La tuneladora de la L9

 

Els amants del món subterrani, especialment del “natural” però també de l´artificial hem vist encuriosits que darrerament s’ha fet popular, a la premsa i també a la xarxa, de diverses visites a les obres llarg temps aturades a la línia 9 del metro de barcelona.

Des de convocatòria de la Generalitat fins la incursió dels “pirates” d'AllPrex o d’Urban Explorer un seguit de visites mes o menys autoritzades han donat a conèixer aquest projecte faraònic. 

Longitud total 48 quilòmetres a una fondària màxima de 90 metres des de la superficie (pendent d’execució el tram central de 9,4 quilòmetres).



(diverses opcions de descens/ascens, ascensor, escales metàliques, etc)
 

La gran tuneladora que excava aquest darrer tram és una màquina de 12 metres de diàmetres i 100 de llarg.

Inserim en aquesta nota un gràfic extret de El País que recrea virtualment una de les noves estacions on veiem que les línies de metro van pel mateix túnel a dues altituds superposades.


El 22 de juny ja farà 15 anys que van començar les obres de la línia 9 del metro, la infraestructura més ambiciosa que mai ha projectat la Generalitat de Catalunya. Després d'una dècada i mitja, han entrat en servei 27 de les 47 estacions previstes.

El govern negocia des de fa mesos un pla per completar el tram central, el que connecta els trams que ja han entrat en servei. Aquest és el passat, present i futur de l'L9.

Quan van començar les obres, es va assegurar que els primers trams entrarien en servei el 2004 i que tota la línia podia estar enllestida el 2007. Però ben aviat van aparèixer els primers contratemps i, amb això, els retards en els períodes d'execució.

La primera inauguració es va fer esperar fins al 13 de desembre del 2009, amb la posada en servei del tram de Santa Coloma, entre Can Zam i Can Peixauet. Eren les 5 primeres estacions de la línia.

El 18 d'abril del 2010 va entrar en servei el tram de l'L10 entre Bon Pastor i Gorg, a Badalona, i el 26 de juny s'hi afegia el tram Sagrera - Bon Pastor. Finalment, el 12 de febrer del 2016 es va inaugurar el tram que enllaça la Zona Universitària amb les dues terminals de l'aeroport del Prat.

En total, han entrat en servei 27 estacions de les línies 9 i 10. N'hi havia projectades 52, tot i que n'hi ha 5 que no s'arribaran a inaugurar mai. Es tracta de Muntanya, Manuel Girona, Polígon Pratenc, Ciutat Aeroportuària i Eixample Nord.



Què falta per fer?
Ara mateix, doncs, falten 20 estacions per obrir: 11 al tram central de l'L9 (des de Camp Nou fins a Sagrera) i 9 més de l'L10 (des de Provençana fins a Nova Estació Zona Franca).

En el cas de l'L10, l'obra civil està feta al 100% en la gran majoria dels casos. A més, des del febrer s'estan fent obres per poder posar en servei les estacions de Foneria i Foc Cisell, a la Zona Franca. S'espera que entrin en servei l'any que ve. Les o res costaran 40 milions d'euros avançats per l'Ajuntament de Barcelona amb la compra de diversos edificis propietat de la Generalitat.

Al tram central hi ha molta més feina pendent. Cal foradar encara 4,2 quilòmetres de túnel, entre el passeig Manuel Girona i la plaça Lesseps. A més, unes quantes estacions, com El Putxet, Sarrià, Prat de la Riba o Campus Nord, tenen menys del 20% de l'obra feta.

Per completar aquest tram central, calen 1.000 milions d'euros, i per acabar les obres de l'L10 en fan falta 200 més.

Quan tot estigui fet, la línia 9, amb 47,8 quilòmetres, serà la línia de metro més llarga d'Europa.