07 de setembre 2021

Matinal del 2.09.2021 al Campgràs (4) Avenc de la Fragata.

Cavitat inventariada en el "Catàlech Espeleològich de Catalunya d'en Norbert Font i Sagué el 1897.

201) — Avench de la Fragata. -15 metres. 202) — Avench de la Falconera. -42 metres. Tots aquestos avenchs foren explorats pels minaires que buscaven l'aigua que surt sota la Falconera, y segons diuen els trobaren tots obstruits y sense cap comunicació.

La primera exploració s'efectuà el 10.02.1924 per R. Amat i Carreras. En la seva narració ens explica la singular anècdota que dona el nom a la cavitat.

Per la seva situació ha estat molt concorreguda i fins i tot es pot considerar com una cavitat-escola en la que s'han desenvolupat nombrosos curso d'iniciació. Veiem una mostra de les diferent topografies:

L'accident d'en Luis Garzón

L'any 1973 perdé la vida a l'avenc de la Fragata l'espeleòleg Luis Garzón Gil. Pocs dies després, els seus amics van col·locar a l'entrada de l'avenc una placa commemorativa, que actualment es troba esmicolada al fons de la cavitat, probablement despresa pels agents meteòrics tal com opina Alfred Montserrrat en el seu bloc de camp.

En el bloc d'en Josep Lluís Galdón en explica el succés: 

En septiembre del 73 yo salía con 2 amigos a hacer espeleo por los alrededores de Barcelona. Uno de los 2, Luis, era chileno y por aquel entonces tenía 17 años. Un chaval alegre, corpulento, fuerte, dicharachero, muy buena persona.

El caso es que por esas fechas mis dos amigos hicieron una semana de vacaciones en "Campgrás" para hacer la mayor cantidad de cavidades posibles. Yo tenía exámenes de reválida y me fue imposible subir y justo, un día al volver de uno de esos exámenes estaba comiendo con la radio puesta cuando notificaron que Luis se había matado en el "Avenc de la Fragata". Se me pasó la gana de golpe y lo primero que hice fue llamar a mi otro colega para preguntarle qué había pasado. El pobre medio sollozando me dijo que habían clavado una "escarpa" de aquellas de 30 cms. y que por aquella época estaban muy de moda sobre todo en zonas como "Garraf" en la que es difícil encontrar un puñetero árbol y que decían que para saber si estaba bien clavada o no, mientras le pegábamos con el martillo teníamos que sentir lo que llamaban "el canto de la escarpa".

El caso es que en nuestra inconsciencia de juventud nunca reparábamos en un amarre secundario por seguridad y de esa única escarpa se colgó la cuerda para bajar a "rappel" (mi compañero me juró y perjuró que la escarpa estaba bien clavada, cosa que conociéndolo no me hizo dudar nunca de él, aunque sus colegas de club tuvieron que buscar a un chivo expiatorio y por real decreto lo expulsaron de su club). El primero en bajar fue Luis y lo típico entonces……………se apalanco el "rappel" en la boca de la Fragata y se dio un gran impulso para llegar a la base en el menor tiempo posible. Lo malo y lo que no se esperaban ninguno de los dos es que con el impulso, la escarpa salió de su sitio y el resto ya os podéis imaginar. Mi amigo bajó para ver cómo estaba Luis y se encontró a una persona literalmente destrozada con múltiples hemorragias y que encima el pobre aún pudo sobrevivir media hora con la agonía consiguiente. No pienso desprestigiar a la Benemérita porque de todo hay en esta vida, pero los dos que se desplazaron hasta la cavidad solo se dedicaron a meterse con ellos por practicar lo que ellos consideraban una actividad de locos y por haberlos hecho subir hasta allí. Lamentable.

Semanas después, todos sus amigos decidimos ponerle una lápida de recordatorio en la boca de la Fragata (que aun hoy día está y que siempre he creído algo respetable, pero muy negativo para los novatos) y lo primero que se decidió fue bajar para dejar un ramo de flores, pero sin instalar escarpas.

"A mi amigo y gran persona Luis Garzón Gil en el recuerdo al cumplirse el 35 aniversario de su desgraciado accidente. Siempre estarás entre nosotros"

 


 La visita del dijous 2.09.2021




La Dolors va baixar la primera i va fer totes les instal·lacions. La corda era molt més llarga que el pou i en una bona part va restar plegada a la boca. Faltant-li dos o tres metres per arribar al fons va demanar que li llancéssim tota la corda. Li van tirar i l’impactà a sobre, de manera que per deslliurar-se de l’embolic va acabar aterrant sense control. Lliçó apresa: per molt que sobri cal baixar tota la corda.

En la petita caiguda és colpejà l’esquena, sense gaire repercussió... però el que restaven amunt vam aprofitar per muntar una segona corda per tal que puges el Toni en paral·lel i a més a més vam muntar politges i una tracson per ajudar en la pujada.  Potser ens vam animar tibant i no la deixàvem anar al seu ritme pel que ens va maleir els ossos. Justament tots el que vam pecar vam tenir la corresponent penitencia. 

Sal de Llop
Un testimoniatge més, com la anomenada "sal de llop" reomple diverses cavitats i també trobem fragments pel pla, es considera que en períodes anteriors el clima del passat fou més càlid fossilitzant-les per aquest concrecionament massiu que després han estat reexcavades.

espeleobloc: Matí sota el Campgràs (massís de Garraf)

Avenc Querol i Avenc de la Fragata | espeleodijous.cat

http://notesdecamp.blogspot.com/2016/12/avenc-de-la-fragata-sitges-garraf.html?m=1

www.espeleoreflexiones.blogspot.com

Catalunya Subterrània: Avenc de la Fragata (Sitges, Garraf) (cavitatsdecatalunya.blogspot.com)